skip to Main Content
Värmebölja

Värmebölja

Denna nyhetsartikel är 6 år gammal, tänk på att innehållet kan vara inaktuellt.

Värmebölja

Höga temperaturer är påfrestande för kroppen, särskilt om du tillhör en riskgrupp. Drick mycket, men tänk också på saltbalansen. Det är när temperaturen kryper över 27 grader flera dagar i följd och inte ens natten ger någon svalka som det blir påfrestande för kroppen att hantera värmen. Speciellt om inomhustemperaturen stiger betydligt mer än utomhustemperaturen.

Här kommer en lite att tänka på vid värmebölja

•  Drick mycket, mer än normalt, helst två liter vätska per dygn. Vid kroniskt hjärtbesvär är det dock viktigt att först rådgöra med en läkare om det finns några restriktioner vad gäller vätskeintag.
•  Ät lite saltare mat då och då för att återställa saltbalansen i kroppen.
•  Apoteken säljer vätskeersättning som håller rätt saltbalans. Särskilt bra om du tillhör en riskgrupp.
•  Sätt upp termometrar lite var stans i bostaden, glöm inte sovrummet.
•  Försök att hålla åtminstone ett rum någorlunda svalt, helst sovrummet, eller byt till det svalaste rummet och sov där.
•  Skapa lite svalka genom att använda en fläkt, men tänk på att den inte gör nytta när temperaturen stiger över 30 grader eftersom värmen då bara vispas runt.
•  Vid tecken på värmeutmattning eller för snabb svalka doppa en handduk i kallt vatten, vrid ur och lägg runt nacke, i armhålor eller i ljumskar. Spola insidan av handlederna med kallt vatten eller ta ett kallt fotbad, en sval dusch eller ett bad.
•  Sätt upp markiser eller andra former av solskydd. På marknaden finns också olika tekniska lösningar som kan ge svalare innertemperatur. Var rädd om träden runt bostaden som skänker skugga.