skip to Main Content

Heltidsbrandman

På station Ängelholm, Berga (HBG), City (HBG) och Bårslöv (HBG) arbetar heltidsanställda brandmän. En heltidsbrandman i operativ utryckningstjänst arbetar i huvudsak med att förbereda sig genom utbildning, övning, övrig kompetensutveckling och att genomföra räddningsinsatser vid bränder och olyckor. Därutöver arbetar man med förebyggande brandskydd gentemot samhället och medborgaren genom information, utbildning och uppsökande verksamhet såväl före som efter en inträffad händelse.

Som brandman hos Räddningstjänsten Skåne Nordväst arbetar du i huvudsak 42 tim/vecka i skifttjänstgöring vilket innebär att arbetstiden är förlagd till både dag, natt och dygn.

Utvecklingsmöjligheter

Som brandman hos RSNV finns det många möjligheter att utvecklas inom tjänsten. Vissa brandmän kombinerar utryckningstjänsten med arbete på dagtid då vår personal kan få göra tillsyner, arbeta med utbildning eller vidareutveckla och vårda materiel och fordon. Inom det operativa området kan man gå vidare till en arbetsledande roll genom kompetensutbildning till befäl.

Hur blir man heltidsbrandman hos Räddningstjänsten Skåne Nordväst?

För att bli heltidsbrandman hos oss ska du ha gått MSB:s SMO-utbildning, två år med betyget godkänd alternativt likvärdig räddningstjänstutbildning med betyget godkänd eller RiB-utbildning med minst två års erfarenhet på 100% som heltidsbrandman.

Som brandman vid RSNV ska du ha en öppen personlighet, god social kompetens, intresse av att arbeta med människor, förmåga att arbeta i grupp, initiativförmåga, intresse av att lära och utveckla dig samt ett praktiskt handlag. Du måste också ha en god fysik och en god förmåga att bedöma samt att fatta beslut i olika situationer.

Utöver detta ska du ha:

  • Simkunnighet enligt guldbojen (Svenska livräddningssällskapet)
  • B-körkort (Vid tillsvidareanställning ska man inom sex månader ifrån anställningsdagen uppvisa C-kort.)
  • Genomfört rullbandstest för nyanställning enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter för medicinska kontroller i arbetslivet, lägst 250W. (Se lista över testställen på MSB:s hemsida)
  • En god fysik som bl.a. testas enligt storstadsmodellen.

Rekryteringsprocessen

När ansökningstiden löpt ut så sammanställs de sökande och en gallring sker där vi tittar på att man har den formella kompetens som krävs och att man bifogat rätt bilagor (utbildning, simtest och rullbandstest).
Har du rätt kompetens för ansökan kallas du vidare till testdagar.

Våra praktiska tester som genomförs grundar sig på framtagna moment som använts under många år och som är relaterade till färdigheter som kan komma att krävas inom yrket som brandman.
De fysiska testerna som genomförs grundar sig på  ”storstadstestet”, ”varvet” och sim- och dyktester.

Efter genomförda testdagar summeras hela prestationen och de som passar kravprofilen bäst erbjuds tjänsten. Blir du inte erbjuden en tjänst så får du en återkoppling på vad du behöver utveckla.

Innan du påbörjar din anställning genomförs ett obligatoriskt hälsotest med drogtest.

Testdagar

Så här kan testdagarna hos oss se ut:

Testdag 1

  • Stående längdhopp – Riktvärde: 2 meter
  • Löpning 3000 meter – Riktvärde: 13:15 min
  • Handstyrketest (Gripen) – Riktvärde: 420 Newton/hand (42kg)
  • Lyft till hakan med skivstång 15 kg – Riktvärde: 40 repetitioner i 60 takt
  • Bänkpress 30 kg – Riktvärde: 35 repetitioner, 50 takt
  • Roddtest 500 meter – Riktvärde: 1.45 min
  • Höjdtest
  • Praktiskt test
  • Rumsuppfattning
  • Intervju med förberedd presentation
  • Varvet – arbetsrelaterad bana

Efter dag 1 sker en gallring utifrån prestation och de som klarat testmomenten väl kallas vidare. Klarar man inte första dagen ges de sökande återkoppling av sina testresultat.

Testdag 2

  • Sim och dyktest
  • Körning med fordon

Varvet

Praktiskt test

Rumsuppfattning

Höjdtest

Vattentester

Storstadstester

Träningstips

Stående längdhopp

  • Träna på att få med farten med armarna i hoppet.
  • Böj på knäna och luta dig framåt i hoppet och landa på hälarna.
  • Tänk på att rikta energin uppåt och framåt, och inte bara uppåt.

Löpning 3000m

  • Få in en kontinuitet i din löpning.
  • Träna intervaller.
  • Träna korta intervaller på 30-90 sekunder och 90-95% maxfart.
  • Träna längre intervaller med t.ex. 6 intervaller på 400m och håll ett 4:00 min/km tempo.
  • Pyramidintervaller: 100-200-400-800-400-200-100 där mjölksyran ska ha hunnit försvinna ut innan man påbörjar nästa intervall.

Handstyrka

  • Gå med t.ex. kettlebells eller hantelvikter i händerna.
  • Häng så länge du kan i en rigg, och upprepa.
  • Träna mycket med skivstång där du måste hålla i den hela tiden utan att tappa greppet.
  • Gå från en övning med skivstång till att hänga i riggen, och upprepa.

Lyft till hakan

  • Träna gärna på chins och axelpressar.
  • Tänk på att gå så högt upp att armarna går parallellt med golvet.
  • Ladda ner appen Metronome i appstore och ställ in rätt takt att träna på.

Bänkpress

  • Träna på snäppet högre vikter än 30kg och försök att klara så många som möjligt.
  • Träna på att göra så många repetitioner som möjligt på en tung vikt. Sänk vikten och upprepa med så många repetitioner som möjligt. Sänk ytterligare och upprepa (dropset).
  • Ladda ner appen Metronome i appstore och ställ in rätt takt att träna på.

Rodden

  • Rodden genomförs på en Concept maskin och då testet är ett maxtest är det viktigt med uppvärmning innan.
  • Ro med hela kroppen, inte bara med armarna. Håll ryggen rak och skjut ifrån med benen.
  • Använd inte för högt motstånd, standard är mellan 6-7.
  • I rodden är det viktigt att tänka på att armarna och överkroppen ska föras framåt innan du böjer knäna och gör ett nytt drag.
  • Tänk på att kedjan alltid ska vara rak.

Vattentester

  • Börja med att vänja dig vid att vara i vatten några gånger i veckan.
  • Träna på att klara av att simma längre och längre sträckor både över och under vatten.
  • Träna på att simma med fenor, snorkel och cyklop.
  • Träna på att simma med endast snorkel i munnen med cyklopet i pannan.
  • Lär dig simma crawl och ryggsim.
  • Lär dig att trampa vatten och göra nerdyk till botten på ca 3-4m djup.